Rubriky: ZAJÍMAVOSTI TECHNOLOGIE
 

Když je potřeba v Číně postavit metro, nic tomu nezabrání. Ani 19patrový panelák. Tento trochu ruský přístup však kupodivu sklízí u místních úspěch. Ti jsou s metrem ve svém paneláku spokojení.

Důvod, proč tato bizarní stavba vznikla, byla potřeba zavedení nové železniční tratě do jedné z hustě zastavených čtvrtí města Čchung-čching. Tato čtvrť se vyznačuje hustou koncentrací výškových budov. Proto nebylo vůbec snadné naplánovat kudy vlastně trať metra nebo chcete-li vlaku povede. Ono plánovat v Čchung-čching jakékoliv stavební úpravy není vůbec snadné. Město má 8,5 milionů obyvatel, připočteme-li i všechna okolní spravovaná města, dostáváme se na číslo 49 milionů obyvatel. A zkuste zde plánovat hromadnou dopravu.

Finální řešení nakonec vypadá tak, že trať se nachází v několikametrové výšce. V inkriminovaném místě, o kterém se tu bavíme, prostě nemohla vést jinudy, než skrz dům. Není nutné dodávat, jak konstrukčně složité takové řešení muselo být, nicméně jinudy to nešlo.

metro4

Obyvatelé domu tak mají možnost naskočit na metro téměř z postele. Přímo v něm je totiž umístěná stanice Liziba. Tunel pro vlak se nachází mezi šestým a osmým patrem a překvapivě není pro nájemníky v domě žádnou přítěží. Možná, že si říkáte, že musí vydávat veliký hluk. Tunel je však obklopen speciálním obložením, které zvuky s metrem související tlumí. Jediným problém jsou tak vibrace a otřesy, které však, jak se zdá, nikomu nevadí.

metro3

Majitelé a nájemníci bytů si kupodivu tak na nic nestěžují. Hluk jim nevadí a to, že jim nad jejich obývákem vede trať, naopak ještě posílilo atraktivitu a cenu domu, což je dobrá zpráva zejména pro majitele celého domu. Ten nyní účtuje za byty v něm daleko větší částky. Ještě aby ne, když můžete nasednout na hromadnou dopravu bez toho, aniž byste museli opustit svůj dům. O tom, že se na tuto bizarnost sjíždějí dívat obyvatelé z celého města a turisté, ani není třeba hovořit.

metro2